Har vi nått botten än? MTR måste fortfarande leverera!

Det har varit en intensiv start på året 2011. MTR har haft fullt upp med förhandlingar med samtliga fack om de kraftiga försämringar vi sett på sista tiden, där hagsätraavstängningen är ett av många exempel med tal om övertalighet som följd. SAC-DSTS har i samband med ”strandade förhandlingar” genomfört två strejker, vilka sträckte sig över ett dygn vardera den 27/1 samt den 24/2. Enligt SAC-DSTS är konflikten inte över och kraven som ställs på MTR är bland andra att spärrexpeditörerna ska kunna gå på toaletten utan att behöva vänta in avlösning som sällan dyker upp samt att förarna inte ska behöva köra längre än fem timmar utan rast.

Som en direkt följd av strejkerna har MTR nyligen gått ut med ett meddelande i spärrarna och erkänner däri sitt eget ansvar i kassahanteringen, vilket var ett av SAC-DSTS krav.

”Den nya arbetsrutinen gör att vi alla kan gå hem efter in-tjänsten och inte behöva vara oroliga för eventuell differens längre och från och med nu behöver vi alltså heller inte lägga ned vår fritid på att räkna remsor. Förhoppningsvis kommer även koderna till iCash-skåpen att fungera bättre från nu då MTR bytt ut batterierna i dessa.

SAC-DSTS ser det här som en viktig delseger och MTR säger att även resten av våra krav kommer att uppfyllas. Vi har kommit ett steg närmre en human arbetsplats och vi förväntar oss fler positiva förändringar inom kort.” skriver SAC-DSTS på sin hemsida.

Ytterligare effekter av strejkerna kan man läsa om i tidningen Arbetaren den 17/2. Där framgår att MTR har backat i förhandlinagarna med SEKO angående aviserad övertalighet vid Hagsätraavstängningen. ”De 25 tjänster i Stockholms tunnelbana som enligt MTR skulle behöva sägas upp när Hagsätralinjen stängs för upprustning sex månader kan räddas. (…) – Allt som pressat på den senaste tiden, som Syndikalisternas strejk, kan ha inverkat, säger Jannis Konstantis, ordförande i Seko klubb 119.”

I samma tidning den 3/3 kan man angående den andra strejken läsa följande:

”Kraven den här gången är desamma – spärrpersonalen ska få gå på toaletten och förarna ska inte behöva köra fler än fem timmar i sträck utan matrast. Hittills har inte tunnelbaneföretaget MTR velat göra eftergifter, men nu säger Pierre Sandberg, förhandlingschef, att en lösning troligen är att vänta inom åtta månader.

– Vi kommer att tillmötesgå kraven. Jag kan garantera en lösning som båda parterna är nöjda med inom ett år, även om jag hoppas på några månader, säger Pierre Sandberg på MTR.”

Om Sandberg kan garantera en lösning som alla är nöjda med inom ett år undrar vi förstås alla om ryktet om hans avgång stämmer.

/tt

Annonser

8 Responses to Har vi nått botten än? MTR måste fortfarande leverera!

  1. tunneltrollet skriver:

    Ryktet om Pierres avgång är bekräftat.
    Han försvinner tillbaka till Veolia 16:e Maj.Om avgången blir punktlig eller inte, får vi väl se

  2. semla skriver:

    Smart att lova något och sedan sticka. Undrar alltså om det är hans löfte, eller om MTR står bakom det?

  3. under skriver:

    Vilken ny arbetsrutin? Inte räkna remsor? Hur stor diff tolererar företaget för diffa börjar det göra.

    lika gott det. bye bye pierre.

  4. kollega skriver:

    MTR säger att vi ska vara noggranna med kassan, men de själva står för differenserna. Förtydligande kommer att komma.

  5. under skriver:

    Förtydligande kommer att komma?
    Det i sig är ett misslyckande.

    En instruktion, tydlig i sin utforming är allt som ska behövas.

    Varför. Hur. Mål. Eventuella problem vid införandet och hur dessa ska hanteras.
    Då får man trygga anställda.

    Var och varannan instruktion som delges fotfolket är luddig och motstridig till tidigare information.

    Tydlighet och konsekvens är viktigt i processen att skapa förtroende.

  6. Mr B Irland skriver:

    ”En lösning om 8 månader” – typisk politikerkommentar, det är meningen att ni ska vara nöjda med det och se framåt och att ni ska sluta gnälla just nu.

  7. otålig skriver:

    ja, och just nu har folk verkligen slutat gnälla, iaf på förarsidan: ååååååh vilken fin ny mäss!!
    Herregud, människor, går ni på den lätta? Den nya mässen är en klar del av fokusgruppernas resultat: nämligen att förbättra utsidan, varumärket, istället för att ge oss riktiga förbättringar. Vi tvingas fortfarande köra tills vi gråter blod och vi får fortfarande ”ha mens (och kissa, min anm.) på fritiden”.

  8. Åsa och Sören Rhövhål skriver:

    Närs DET Galler punktligheten SÅ jag mig sminkad avtalet utformat SÅ ATT punktligheten skall förbättras and BLI battre and battre AR för varje. 2010 levererade vi en punktlighet In 93,5%, vilket skall jämföras MED avtalskravet SOM ilska 91,8% punktlighet – DVS vi överträffar leveransen i förhållande jag avtalet.
    Närs DET Galler Kundnöjdheten SÅ uppgick den till 78% 2010, vilket jag mig sminkad samma Nivå SOM 2009. DET HAR varken blivit någon förbättring män Heller integ någon försämring AV kunder andelen nöjda. Vi glädjer oss Åt ATT kundens Upplevelse AV Städning såväl in stationerna SOM Ombord In tågen HAR blivit väsentligt stadigt battre OCH ökat.
    Vi HAR under DET Första Året påbörjat Vår Resa MOT ATT leverera en tunnelbana i världsklass. Vi Kan samtidigt självkritiskt konstatera ATT VI integrerade, jag Alla avseenden, harmoni Kommit SÅ Langt SOM VI själva önskat. Den Resan SOM VI inlett består AV ATT VI löpande skall trimma and förbättra Vår leverans OCH Vårt kundmöte.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: