”Det är en drogmissbrukare”

Alla med en tågradio känner igen det. ”Det är en drogmissbrukare” säger föraren ”Jaha. Då skickar vi ordningsvakter att kolla till det där” säger TLC. Inte så konstigt kanske. Men ni vet vad jag menar, ni vet hur mycket information som försvinner över radion. Ni vet vad som egentligen döljer sig bakom orden.

Häromdagen hörde jag något som drabbade mig hårt. Föraren på ett södergående 19 hade fått upprepade nödtalstryckningar och stannade på Slussen för att gå och undersöka. Han kom tillbaka tämligen upprörd och berättade att det låg en ung kille medvetslös på golvet och att han behövde hjälp omgående. ”Han kan definitivt inte klara sig själv” sa han upprepade gånger och TLC sa att det var vakter i närheten som kunde hjälpa till. Så länge fick han stå och vänta, och vi andra bakom honom likaså. Någon minut senare återkom föraren och berättade att ”en vårdkunnig” skulle försöka få liv i honom”(!) och strax därefter berättade ”den vårdkunnige” genom föraren att det rörde sig om en drogmissbrukare. Gissa vad som hände. Snabbt som tusan togs beslutet att tåget skulle köra vidare och att vakter skulle komma i Gullmarsplan. Gissa vad som hände sedan.

Tåget hann knappt lämna Slussen när TLC anropade. ”19 xx: det finns inga vakter att tillgå, så du får åka vidare mot Hagsätra så får vi se om någon kan möte upp längs linjen.” Yes sirs.

Tåget kom till Gullmars och turligt nog fanns där enligt föraren ”två personer” som lyfte av den unga killen. Jag körde tåget bakom och bevittnade scenen av två Lugna Gatan-personer sitta på huk ovanför en till synes medvetslös kropp, just vid plattformskanten. De hade verkligen släpat av honom.

Jag blev uppriktigt ledsen. Sådana här situationer förekommer för jämnan. En del kollegor är förhärdade av den tuffa arbetsmiljön och reagerar knappt längre, men jag verkar ha lite människorespekt kvar och just den här radioscenen har hängt sig kvar i mitt medvetande. En gång hade jag ett sjukdomsfall på mitt tåg på T-centralen. Jag undersökte saken och kvinnan i fråga behövde ambulans, ingen tvekan om den saken. Ingen av de andra trafikanterna hade ringt 112 och jag fick övertala TLC om att det verkligen behövdes ambulans och upprepa att nej, jag kan inte köra vidare. Visserligen inpräntas vi dagligen med att vi förare bara är marionetter utan egna slutledningsförmågor eller värderingar, men just då den dagen de minuterna kom jag ihåg vad som är viktigt. Det är dock inte alltid jag gör det. Jag funderar:

Varför ska det kallas vakter till alla tänkbara situationer? Varför ska jag som förare behöva försvara min bedömning? Är rullande tåg viktigare än människoliv? Varför söker man orsaken till ohälsan i en akut situation istället för att bara hjälpa?

Varje gång detta händer, att man t.o.m. professionellt bedömer att en döende knarkare får skylla sig själv, varje gång tar det oss ett steg mot ett kallare samhälle. Där alla sköter sitt och totalt skiter i andra. Inte så konstigt att folk inte reagerar när deras medmänniskor behöver akut hjälp. Tänk om det var din bror eller son som låg där på tunneltågsgolvet. Ingen i vagnen som hjälper. Ingen hjälp från tunnelbanans tjänstemän. Glöm ambulans. Det som döljer sig bakom de neutrala orden i sann militärdisciplin är människoförakt.

Tack Lugna Gatan och liknande frivilligorganisationer. Ni har inte glömt vad som är viktigt.

Mira

Annonser

6 Responses to ”Det är en drogmissbrukare”

  1. tutf Tub1 skriver:

    Om det finns hjälp att tillgå längre fram på linjen är det oftast bättre att fortsätta än att stå och vänta. Det är alltid upp till föraren att avgöra om det är möjligt.
    Har varit med om att ambulans mött upp efter vägen istället för att tåget stått kvar och väntat på stationen då det bedömts vara snabbaste sättet att får fram hjälpen till den behövande.

    De gånger man har någon liggande till synes helt borta i tåget är det bara att konstatera att det i de allra flesta fall är en påverkad som oftast bara behöver hjälp av vakter att komma upp och av.

  2. Robert tutf skriver:

    Bra skrivet, Mira! Och tänkvärt. Som tunnelbaneförare blir vi nog tyvärr ofta avtrubbade och lastar hellre problemet vidare än tar tag i det själva.
    ”De gånger man har någon liggande till synes helt borta i tåget är det bara att konstatera att det i de allra flesta fall är en påverkad som oftast bara behöver hjälp av vakter att komma upp och av.” Jag förstår vad du menar, ”tutf tub1”. Jag tänker ofta likadant själv. Ofta förutsätter vi att personen är påverkad av droger, bara för att den är ”borta”. Men, vad är det som säger att en drogpåverkad inte även behöver vård? Frågan som ställs, både av trafikledning och av mig själv, är ju ofta ”sjukdomsfall eller påverkad”? Varför inte både och?

  3. linnea skriver:

    ja mira, håller med, hör ofta sjuka konversationer på radion om folk i nöd som behandlas helt utan respekt. Och varför skickas alltid väktare? Finns det ingen vårdpersonal att skicka ut? Det borde det göra.

    En gång var det en kvinna som ramlade i trappen på stationen, skadade sig våldsamt, haltade och blödde. Men bara för att det var helgkväll tog nån för givet att hon var full (kanske hade hon druckit, kanske inte, men vad spelar det för roll?). TLC frågade varje förare som passerade personen om ”den berusade var kvar på plattformen”. De skulle väl skicka väktare. Men det sjyssta var att förare efter förare envisades med att säga: ”Nej jag ser ingen berusad, men dock en allvarligt skadad kvinna som sitter på en bänk och ser över sina skador”.

  4. Dennis skriver:

    Bra skrivet. Det känns tryggare att resa med SL när man vet att det finns förare som resonerar så här. Stå
    på er! /Resenär

  5. Markus skriver:

    Det här med sjukdomsfalls hantering skulle klart kunna förbättras. MTR borde öppna en dialog med sjukvården hur man bäst löser det, plocka av personen direkt från tåget så det kan åka vidare, eller låta personen vara kvar på tåget, och mötas upp av sjukvårdspersonal några stationer längre fram.

  6. Frans skriver:

    Detta kanske kan vara något för Lisa Silfwer att spinna vidare på?

    Och du kanske inte att trafikledarena är piskade att upprätthålla tiderna till varje pris utan att vårt lanstingsägda SL piskar entrerenörerna i de slavavtal som reglerar allt från 100% bemanning till att entreprenören får viten för alla förseningar, från sjukdomsfall och personolyckor till när polisen(!) beslutar om stopp i trafiken!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: