Syndikalisterna kallar MTR till förhandling: konsekvenserna av omorganiseringarna kan inte accepteras!

SAC-DSTS har kallat MTR till förhandling gällande de omfattande och mycket allvarliga brister i MTRs trafik- och stationsorganisation. Förhandlingen ägde rum igår måndag.

Förhandlingens syfte och mål är att göra stations- och trafikpersonalens arbetstillvaro lättare genom att lindra de båda omorganisationernas negativa konsekvenser för personalen. Tålamodet är nu slut.

SAC-DSTS förhandlingsdelegationen lät även MTR veta att sektionen beslutat att varsla MTR om stridsåtgärder utifall en godtagbar förhandlingsuppgörelse uteblir.

SAC-DSTS kräver bland annat att spärrexpeditörer skall ges möjlighet att när som helst kunna lämna biljettluckan för ett toalettbesök.

Kravet på trafiksidan är att MTR ser förläggningen av förarnas arbetstid som en arbetsmiljö- och säkerhetsfråga. Tjänster ska inte planeras så att arbete kan komma att överstiga fem timmar utan rast eller slut för dagen. SAC-DSTS kräver även att start och sluttider för tjänster i tjänstegrupper och hos dagkommenderad personal håller sig inom ramarna för antingen in-, ut-, mellan- eller nattjänst.

MTR har bett SAC-DSTS om uppskov i ett dygn för att senast på tisdag eftermiddag (2011-01-11) presentera ett åtgärdsprogram till att lösa de mest akuta problemen omgående.

SAC-DSTS strejkkommitté har accepterat att senarelägga varslet och därmed stridsåtgärderna för att först låta MTR presentera sitt åtgärdsprogram.

Om medlemmarna i SAC-DSTS inte känner sig nöjda med MTRs förslag till åtgärdsprogram kommer SAC-DSTS lämna in varsel om stridsåtgärder. Då hoppas vi att alla ställer sig solidariska i våra gemensamma ansträngningar att förbättra allas vår arbetssituation.

Läs också SAC-DSTS kallar MTR till förhandling!

Läs även Förhandlingsrapport 2011-01-10

Hälsar

SAC-DSTS förhandlingsdelegation

Annonser

13 Responses to Syndikalisterna kallar MTR till förhandling: konsekvenserna av omorganiseringarna kan inte accepteras!

  1. tutf Tub1 skriver:

    Kan bara säga: Bra Jobbat!
    Strejk är aldrig trevligt men det är väl sista utvägen för att få MTR att vakna. De har ju tills nu haft sina chanser att börja lyssna till personalen och räta till sina misstag.

    tutf Tub1

  2. pluringen skriver:

    I länken till Förhandlingsrapport 2011-01-10 talas det om att spx har ansvaret för kassan. Vadå ansvar? Vi har ju ett slutet kassasystem. Vi kan väl inte vara ansvariga alls för kassan längre. Det självklara är att MTR nu har hela ansvaret. Jag utgår från att så är fallet och det borde även SAC-DSTS göra. Se till att det blir skriftligt.

    Ansvar för kassan?! Pyttsan. Jag har varit med om att maskinen helt omotiverat spottat ut pengar när jag har försökt genomföra ett köp. Om spx är ansvarig för kassan så antar jag att det var mitt fel eftersom jag satt där när det hände. Det vore självklart orimligt. Jag har inte byggt dessa usla maskiner.

    Skärpning SAC-DSTS. Ett slutet kassasystem => arbetsgivarens ansvar.

    • RAX skriver:

      Det spelar inte så stor roll vad du tycker är självklart när MTR ställer dig ansvarig för de pengar och förköpsremsor som finns i kassan. De kan och kommer att kräva igen eventuellt saknade värden från den ansvarige – som är tjänstgörande SpX.

  3. spx i sac skriver:

    Det som avses är att MTR ska ta ansvar för remsorna, vilket många gånger kommer upp i så stora summor som 50-60000 kr. Och MTR ska även i förekommande fall ta ansvar för påsen med kontanter (1000 kr) innehållandes växel som används när iCash ej fungerar och kund ska få växel tillbaka. Ibland är den påsen i annat skåp, ibland är den tillsammans med remsorna.

  4. M skriver:

    Hej pluringen!
    Tråkigt att du missat poängen med kravet. Det gäller ju remsorna. Hoppas syndikalisterna får igenom kraven så du och våra kollegor får gå på toa. Och så att jag och våra kollegor slipper köra tåg tills vi stupar av trötthet eller hunger.
    Mvh

  5. Marko skriver:

    I stort sett alla spärrar har ju ett rastskåp, är man orolig över remsorna kan man ju låsa in dom där. Och varför hoppar inte SAC-DSTS på SL som kräver 100% bemanning i spärren, släpper dom på det, kan MTR också andas ut. Sedan går det faktiskt att ringa dom där värdarna för att få gå på toaletten.

    • Robert tutf skriver:

      Hej Marko!

      Hur du löser dessa problem på arbetet är ju till största del ditt ensak. Men poängen är att det egentligen inte är ditt ansvar att göra det, när MTR och SL inte skapat de rätta förutsättningarna som krävs för att arbetet ska kunna ske på ett rimligt sätt.
      Varför SAC-DSTS inte hoppar på SL beror på att SL mig veterligen faktiskt inte har rätt att ha direkt kontakt med fackliga representanter, oavsett facklig tillhörighet. Dessutom är det vår arbetsgivare, MTR som har arbetsmiljöansvaret, inte SL. Jag tycker också att SL har ett ansvar eftersom de är de som kräver sluten spärrlinje, men som sagt, det är MTR som upprätthåller den. Om de inte kan göra det utan att använda sig av ett inhumant regelverk (toareglerna) eller inte skaffar resurser nog att göra detta på ett för de anställda rimligt sätt, så ska inte de anställda bli lidande. Idag fungerar det ofta dock så att istället för att MTR betalar vite, så betalar de anställda med försämrad arbetsmiljö, uteblivna raster och obetald arbetstid.

  6. Syndikalist skriver:

    MTRs åtgärdsprogram har vi fortfarande inte sett röken av…

    http://www.dsts.se/2011/01/12/mtr-lamnar-inget-forslag-pa-atgardsprogram/

    ”Vi blev lovade ett seriöst svar med riktlinjer för ett möjligt åtgärdsprogram från MTRs sida. Vi fick istället ett arrogant, oseriöst brev som uppvisar alla drag av MTRs inofficiella policy gentemot fackföreningar. Svaret är inte ens ett skambud, det är ingetbud alls!”

    http://www.dsts.se/2011/01/13/sac-dsts-svarar-mtr-angaende-forhandlingarna-101-och-mtrs-utlovade-atgardsprogram/

    ”Vi ser det som mycket olyckligt att något konkret förslag för oss att ta ställning till ännu ej kommit oss tillhanda inom den överenskomna tidsramen (senast 11/1 2011). Den enda slutsatsen vi kan dra av detta är att MTR nu ensidigt väljer att lämna de påbörjade förhandlingarna. Vi önskar en lösning förhandlingsvägen för att undvika stridsåtgärder i tunnelbanan. Vi kommer i fortsättningen stå till MTRs förfogande, i den händelse ni väljer att återuppta förhandlingarna.

    Tidigare meddelande om vidtagande av stridsåtgärder kvarstår och ett varsel om sådana kommer således att komma MTRS tillhanda.”

  7. spx skriver:

    Marko,
    så du menar att du låser in dina remsor i rastskåpet när du stänger, för att sedan komma tillbaka några timmar senare på din fritid och öppnar rastskåpet åt din kollega? De flesta av oss vill i de lägena; 1: Sova efter arbetspasset, 2: Inte jobba övertid, 3: Framför allt inte jobba gratis.

    Dessutom har MTR under en lång tid haft möjlighet att åtgärda problemen med att koderna till iCash-skåpen inte fungerar. De har konsekvent t.o.m. struntat i att byta ut batterierna till skåpen. Så klart att koderna inte fungerar då. Men visst, jobba gratis du, fast så vitt jag vet får rastskåpsnyckeln i inga lägen tas hem.

    Dessutom är det MTR själva som underbemannar så att spx inte kan gå på toa. Det är MTR som står ansvariga inför spx, inte SL. Att MTR varit dåliga på att räkna vid upphandlingen, och vägrar bemanna det de lovat, är inget som spx ska behöva ta ansvar för.

    Och nej, jag vet inte vilken linje du jobbar på, troligen ingen linje alls. Men; kundservicevärdarna kommer mycket sällan och löser av spx som behöver gå på toa. Detta för att ksv i första hand ska; 1: jobba i spärr för att undvika vite för MTR, 2: stå på plattform för att undvika vite för MTR.

  8. DD skriver:

    Jag och flera Ksv kollegor försöker alltid fråga Spx om de behöver en kort rast när vi kommer till en station för att göra en stationskontroll, hämta hittegods eller lämna information eller material.
    Jag uppmanar alla andra KSV att göra det samma.

    Det ska sägas att detta inte alltid uppskattas av Spx, vissa har fått för sig att vi sedan rapporterar till cheferna vilket inte är sant (det finns säkert rötägg i Ksv ledet men de flesta av oss sitter i samma båt som Spx många är fd Spx…)

    Jag har själv mestadels haft arbeten där det varit omöjligt att gå på toa annat än på rast (fabriksarbete vid löpandeband, stor butikskedja med långa kassapass och väldig liten butik med minimalt med personal) så jag tycker inte personligen att det är så konstigt men jag förstår att det är en stor förändring för de som arbetat länge.

    Att det förnedrande i att behöva ringa en chef och be om att få gå på toaletten akut är inget som jag tycker ska frågasättas av någon. Det är absurt.

    Jag skulle villja att Spx utnyttjade det faktum att vi kommer till stationer i större utstäckning, att de talade om för våra gemensamma chefer att våra besök behövs och att fler accepterade oss som kollegor istället för att behandla oss som antingen konkurenter, spioner eller med stor misstänksammhet som någotslags ”chefer light”.

    Våra förhållanden har förövrigt också försämmrats.
    Vi går alla på DK men det görs så gott som dagligen avsteg från dessa DK listor för att få ihop den slutna spärrlinjen. Detta innebär bland annat att vi inte på förhand med säkerhet vet var eller när vi får matrast, vi har inga personliga skåp eller liknande där vi kan lämna väska liknande vare sig på platskontoret eller ute i spärrarna, samtidigt är vi fullständigt nerlastade med saker vi ska ha med oss: PDA, radio, div verktyg och allt från stora buntar med skrivarpapper te, kaffe, mjölk, infoblad till i värsta fall sand (!) från en station till en annan.

    Vi behöver varandra.
    MTR är vansinnigt duktiga på att härska genom söndring.

    /DD

    • kollega skriver:

      Väldigt bra poäng där DD, så klart vi ska hålla ihop. Jag uppskattar verkligen när ksv frågar om jag behöver en kort paus.

      För övrigt så jobbar väl inte fabriksarbetare vid löpband hela tre timmar i sträck utan en endaste liten paus? Låter orimligt? Det finns spx-tjänster som är just tre timmar utan paus (rätt vanligt). Sen är det inte helt ovanligt att avlösaren inte kommer och då måste man jobba en halvtimme till (enligt kollektivavtal) och då blir det plötsligt 3 1/2 timme utan kisspaus!

      Jag har även jobbat på flera Pressbyråer och där fick vi stänga när vi behövde gå på toa och vi jobbade själva. Jag jobbade även på en liten souvenirbutik i gamla stan och den fick jag också stänga vid behov. Och så har jag jobbat på Coop i olika butiker och där var det inga problem alls att få gå på toa.

  9. Lisah Silfwer skriver:

    Hej,

    Det var jag som gjorde avslöjandena kring säkerhetsbristerna i t-banan för TV4Sthm. Nyfiken på vad som händer i dag. Blev det strejk? Någon som har nyhetstips? Hör gärna av er till mig. Mejla eller DM:a på Twitter till JournalistLisah.

    Mvh,
    Lisah på TV4Nyheterna Stockholm

  10. Johanna skriver:

    Nu har jag läst de lögner som MTR sprider i media om vår arbetsmiljö. Jag blev så arg så nu tänker jag också strejka – och uppmanar också mina kollegor att göra samma sak.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: