Att ersätta kund ur egen ficka.

Tänk dig följande scenario:

Du sitter i spärren och en kund räcker in en femhundring och vill köpa en remsa. Du stoppar in sedeln i maskinen. Av okänd anledning går inte köpet att genomföra. Maskinen hänger sig. Pengarna är uppätna men inga pengar kommer tillbaka. Ingen växel och femhundringen du just matat in i maskinen kommer inte ut igen. Resenären ser lite otålig ut. Tittar på klockan. Du trycker lite på knapparna. Inget händer. Femhundringen är och förblir borta. Ingen växel kommer. Kön växer. Kunden tittar på klockan igen. Nån bakom viftar med sitt kort och ropar ”Kan du öppna? Tåget kommer snart.”. Du försöker ringa din chef. Det är upptaget. Du ringer ett annat nummer. Ingen svarar. Nån stoppar in sin remsa i luckan och snäser ”Stämpla, jag har bråttom.”. Du ringer igen. Inget svar. Resenären vars femhundring är borta fräser ”Kan du skynda dig?”. Kön växer. Inga pengar. Nån ropar ”Men öppna då!”. Resenären vars pengar maskinen just ätit upp frågar ilsket ”Vad håller du på med? Ge tillbaka mina pengar så går jag till kiosken istället.”. Vad gör du?

Ja, handen på hjärtat – Vad gör du? Många väljer i detta läge att ta pengar från sin egen plånbok och ge till kunden. Fall inte för den frestelsen. När du väl får tag på din chef och berättar att du lagt ut x antal kronor som du vill ha tillbaka så riskerar du att få svaret: ”Vi får se hur det blir med det.”.

Detta är inte nåt hypotetiskt framtidsfall utan det diffusa svaret ”Vi får se…” har en spärrvakt redan fått efter att ha lagt ut pengar ur egen ficka. Ingen vet om spärrvakten kommer att se röken av sina pengar eller inte.

Lägg ALDRIG ut pengar ur egen ficka så länge som MTR inte garanterar att du inte kommer att sitta där med svarte petter och inte återfå dina pengar. Det spelar ingen roll om det handlar om 500 kronor eller om 20 kronor. Vi ska inte betala resenärernas resor bara för att maskinerna inte funkar som de ska.

Det är bra att vi äntligen har fått ett slutet kassasystem. Synd att det medförde så många problem och brister. Kanske skriver jag mer om det en annan gång. Det finns mycket att ösa ur där. Men nu handlar det om problemet som uppstår när en kund väntar på sin växel och maskinen bestämt sig för att trilskas. Ett snabbt sätt att lösa problemet är att lägga ut av sina egna pengar. Gör inte det! Svar som ”Vi får se…” gör att det vore direkt dumt att ta den risken.

Vi är idag alltför snälla. Vi löser många problem åt företaget genom att ta personliga risker och vi jobbar gratis när rutinerna vid avlösning inte fungerar. På detta sätt blir det aldrig nån förändring. Om vi slutar lösa problem åt MTR så tvingas de hitta lösningar som faktiskt fungerar i verkligheten, inte bara på papperet. Låt oss börja med nåt som är enkelt – blanda inte in din privatekonomi i MTRs kassasystem.

signatur pluringen

8 Responses to Att ersätta kund ur egen ficka.

  1. Robert skriver:

    ”Vi får se…”
    Satan i gatan, MTR, ni är lika hårda som killarna i nian som man var tvungen att ”låna ut” pengar till på ungdomsgårn när man var tolv. Och som sen flinade ”vilka pengar?”, när man bad att få tillbaka femkronan de köpt dansk citronvand för och halsat framför ögonen på en.

  2. Robert skriver:

    Apropå spärrexpeditörernas situation så kan man på MTRs intranät just nu läsa detta om hur den s.k ”slutna spärrlinjen” ska upprätthållas.

    ”Jul- och nyårshelgen kommer dock att bli en utmaning för stationsorganisationen. Kravet på 100 procent bemanning finns naturligtvis kvar, trots att många medarbetare vill vara lediga.

    – Trots att vi tar in cirka 30 semestervikarier kan vi inte bevilja alla ledighet i den mån de önskar, och har tyvärr fått avslå cirka hälften av ansökningarna. Jag beklagar detta och har förståelse för att medarbetare blir besvikna, men vi måste leva upp till vårt avtal med SL. Samtidigt vill jag tacka alla som ställer upp och bidrar till att vi har en så hög bemanning, säger Kimmo Piri.”

    Nej Kimmo, om MTR lovat något till SL, så kan ni ”leva upp till” det själva. Spärrexpeditörerna har inte lovat SL något.

  3. B skriver:

    Hej! Jag jobbade som somarbarn på MTR i spärren i sommras. De anställde ett 30-tal sommarvikarier i panik strax innan semestrarna skulle tas ut. Vad jag vet har ingen av dessa fått fortsatt anställning. Jag hade ju gärna arbetat i jul. Har de anställt och utbildat helt nya vikarier nu? Jag tror ärligt att de där med att de anställt 30 vikarier är en lögn. Hur ser det ut ni som jobbar nu? Har ni sätt några nya?

    • pluringen skriver:

      Mig veterligen har MTR inte anställt några nya spärrvakter men däremot har MTR frågat deltidarna om de är villiga att gå upp till heltid under jul/nyår. Det är väl detta som de klassar som ”att ta in semestervikarier”.

      Ett problem med detta är att även flera av deltidarna sökt ledigt under jul/nyår. Detta är föga förvånande då de alltid jobbar jul/nyår och även deltidare kan vilja vara ledig nån storhelg ibland. De har allihopa fått avslag. Inte hälften. Allihop.

      Att ställa upp bygger på frivillighet. Först nekar man folk ledigt under jul och nyår och sen tackar man dem för att de ställer upp och jobbar.
      Lysande, Kimmo Piri. Ironi!

    • Bea skriver:

      Jobbade också som sommarbarn i somras och ville mer än gärna fortsätta. Har också hört att några sommarbarn har blivit återanställda som vintervikarier. Jag kontaktade en rekryterare eftersom att jag också ville jobba i jul. Det jag fick till svar var att den rekryteringen var avslutad och att jag skulle höra av mig igen senare.

      Slutsatsen är att vissa sommarbarn har blivit kontaktade och fått återanställning.

  4. God Jul? skriver:

    Helvete. Är hälften av alla ansökningar avslagna?

  5. J tutf skriver:

    Jag fick höra av en spx i gup att iaf alla semesteransökningar över nyår är avslagna.. Och några över jul. Så ja.. ”hälften” eller mer?

  6. Dino skriver:

    Klart som korvspad att man aldrig ska lägga ut ur egen ficka. Oavsett vad resenären tycker.

    Och som en parantes, det är SL´s kassasytem, inte MTR´s…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: