Idag börjar gnetstoppet!

Nu börjar gnetstoppet! Om du pratar med så många jobbarkompisar som möjligt under gnetstoppsveckan kan detta bli en stor händelse. Rapportera allt som kan relateras till gnetstoppet här på bloggen. Det går bra att göra det i kommentarsfältet eller som en egen postning. Alla erfarenheter och iaktagelser är av intresse. Om vi alla hjälps åt att skicka in rapporter så kan vi göra en bra utvärdering av gnetstoppet efteråt.

För oss alla. Av oss alla. Tillsammans är vi starka.

34 Responses to Idag börjar gnetstoppet!

  1. Christian, ex-tutf skriver:

    Kan bara säga: Stort lycka till! 🙂

  2. Gurre skriver:

    Tänk på att vi pendlare står bakom er i det här

  3. tutf skriver:

    Hoppas att så många som möjligt låter bli att jobba över-/mertid nu så att detta får effekt.

  4. Håkan skriver:

    Stå på er! Kan hända att jag får vänta några minuter extra på tuben vid Gullmars under veckan. Att inte gnälla över det är en liten uppoffring i förhållande till era uppoffringar genom åren som gått.

  5. MJ skriver:

    Hej, jag som resenär & t-baneintresseard stöder detta. T-banans personal har all rätt till en arbetsplats man trivs med och om inte arbetsgivaren kan/vill ordna det är det rätt att ta till denna typ av åtärder även om det i vissa fall kan orsaka mer strul i trafiken. Men lycka till i alla fall.

  6. Fredrik skriver:

    Lycka till kära X-kollegor. Man är glad att man hoppade av skeppet i tid! 🙂

  7. Sara skriver:

    Som resenär och sympatisör hoppas jag innerligen att gnetstoppet ska märkas, så att fler resenärer blir medvetna om hur illa MTR sköter tunnelbanetrafiken.

  8. Fred skriver:

    Kör hårt, körde tåg till och med januari då jag bytte jobb och är nu endast resenär men jag är fortfarande på er sida!

  9. Majsan skriver:

    Har märkt under dagen att helganställda har av misstag tagit på sig jobb idag. Nu har jag i alla fall informerat några stycken och de är på gnetstoppet! Det kommer alltså bli värre under veckan ju fler som blir informerade om det. 🙂

  10. Tutf skriver:

    Jag fick höra idag från ganska säker källa att de har flyttat folk från i alla fall röda linjen till blå för att på så sätt få full bemanning där. Personen som var utlånad sade att de turer han egentligen skulle kört var inställda pga ”vagnfel” 🙂

  11. Andy skriver:

    Kör så det ryker! Heja heja heja!

  12. spx skriver:

    Igår märkte jag av en enorm utlåning av SPX från city till oss på GUP.

  13. Johanna skriver:

    har varit maaaaaasssssooooor med ”vagnfel” idag.kul!

    • Dino skriver:

      Har inte varit ”maaassssssssssssoooooooooorrrrr med vagnfel” igår – ta reda på fakta innan du slänger ur dig något.

      • S skriver:

        Från sl störningsinfo, ang vagnbristen;

        Inställda avgångar för tunnelbanans blå linje 10 2010-10-27 på grund av vagnfel:
        Fridhemsplan – Kungsträdgården kl 17:38
        Kungsträdgården – Fridhemsplan kl 17:47

        Inställda avgångar för tunnelbanans röda linje 14 2010-10-27 på grund av vagnfel:
        Hornstull – Mörby centrum kl 16:20
        Mörby centrum – Fruängen kl 16:51
        Fruängen – Mörby centrum kl 17:30
        Mörby centrum – Liljeholmen kl 18:11, 19:21, 20:31
        Liljeholmen – Mörby centrum kl 18:48, 19:58

        Tunnelbanans blå linje 11: Inställd avgång
        Kungsträdgården – Akalla kl 9:50 är inställd 2010-10-27 på grund av vagnfel.

        Inställda avgångar för tunnelbanans röda linje 14 2010-10-27 på grund av vagnfel:
        Liljeholmen-Mörby Centrum kl 16:38
        Mörby Centrum- Liljeholmen kl 17:11

        Inställda avgångar för tunnelbanans röda linje 13 2010-10-27 på grund av vagnfel:
        Ropsten – Sätra kl 8:35
        Sätra – Ropsten kl 9:10

        Inställda avgångar för tunnelbanans röda linje 13 2010-10-27 på grund av vagnfel:
        Norsborg – Ropsten kl 6:45
        Ropsten – Liljeholmen kl 7:35

        Inställda avgångar för tunnelbanans röda linje 13 2010-10-27 på grund av vagnfel:
        Liljeholmen – Ropsten kl 6:31
        Ropsten – Norsborg kl 6:55
        Norsborg – Ropsten kl 7:45
        Inskrivet: 2010-10-27 06:18

      • tutf skriver:

        Att en avgång är inställd betyder inte att ingen förare har kommit och kört tåget.

        Tåget räknas börjar räknas som inställd så fort den är mer än 3 minuter försenad. I detta fal pga vagnfel. Men tåget kör ändå till ändstationen, bara att SL inte betalar för den sträckan, .

        Läs på avtalet mellan MTR och SL…

      • Tut skriver:

        Är det inte bakomvarande tåg som ska bli mer än 3 min sen? Sl anonserar nog inte små förseningar som inställda avgångar.. Vart kan man komma över avtalet med mtr och sl förresten?

      • tutf3 skriver:

        Bullshit

        Saxat ur avtalet:

        En avgång räknas som inställd om
        – Avgången ställs in under hel sträcka
        – Avgången ställs in del av sträcka
        – Avgången vid en turtäthet om 20 minuter eller tätare uppnår en försening om 10 minuter eller mer
        – Avgången vid en turtäthet glesare än var 20 minut uppnår en försening som överstiger halva den aktuella turtätheten

  14. Lekman? skriver:

    Extremt bra vecka att köra erat gnetstopp på! Har ju inte märkts alls, bra bemanning och nya förare. Dessutom verkar inte kollektivet Tutf vara så enat som ni tror. Flertalet ser detta som en möjlighet till, ja just det, ännu mer ”gnet”.

    Men det är skönt att höra att kampviljan i mässerna är hög, synd bara att ingen ringer och desperat frågar efter era tjänster så att ni har möjligheten till ett hånfullt ”nej, tack jävla utsugare till arbetsgivare som jag hatar men ändå inte kan göra avslut med, för jag är ju i behov av dig trots allt”…

    Fast det kanske är bra, då kan ni ju konsperera och snacka ännu mer skit om ”kollegorna” i 120-klubben!

    • hellracer skriver:

      Hallå vem är du? är du en ”kollega” så är jag rädd för dig. du kanske är en sån som vill slicka neråt för att ta dig uppåt? den känslan får jag i alla fall. obehagligt och beklagligt.

    • Tut skriver:

      Haha roligt hur bitter man kan vara! Humor. Den enda som pratar skit om klubbarna här är du. Förresten ska klubb 120 och 119 slå ihop! Tillsammans är vi starkare 😉

      • Lekman? skriver:

        TuT, detta sitter iaf i min spärr.

        EN KLUBB FÖR ALLA?

        Klubb 119 sprider information inför omröstningen där de kommer med falska påståenden om ledamöter i klubb 120s styrelse. Att de gått så långt i sin kampanj för gemensam klubb är sorgligt. Men det visar att de har något att förlora.

        I den gemensamma klubben kommer alla yrkesgrupper att bilda en sektion var. Med undantag av tågförarna som bildar tre sektioner. Det är här den stora vinsten finns.

        Alla frågor som berör mer än en sektion tas alltid upp på klubbnivå. En skruv på ett tåg på gröna linjen är likadan som en skruv på ett tåg på röda eller blå linje – alltså blir varje skruv på tågen en fråga som tas upp på klubbnivå.

        Den fackliga tiden fördelas så att klubben först tar det den behöver och sedan för sektionerna dela på resten. För spx betyder det att den tid som finns för våra frågor minskar.

        Men för förarna och deras förtroendevalda innebär det en vinst. Till den tid som deras sektioner får kommer all den tid som klubben ägnar deras frågor. Förarnas representanter kommer att få en massa extra tid för att ägna sig åt deras frågor.

        Resultatet blir att klubben blir en lekstuga för förarna. Medan skruvar på tågen blir gemensamma frågor, blir frågor som endast berör spx, värdar eller lokalvårdare ”särintressen” som hinns med i mån av tid.

        J. B.

        Styrelsen SEKO klubb 120

    • Robert skriver:

      Hej Lekman!

      Vilken tråkig ton du har. Du verkar ha missförstått själva poängen med ett gnetstopp, som inte är att så många tåg som möjligt ska stå still, utan att vi som jobbar i tuben gör en markering gentemot MTR, våra arbetskamrater och resenärerna. Visst, hade fler tåg ställts in, hade det märkts mer och fått mer uppmärksamhet. Faktum är att vissa tåg har ställts in pga personalbrist samt att vissa tåg inte gått pga vagnbrist. I går kväll rullade det ett evenemangståg på gröna, mig veterligen för första gången på flera veckor, trots att det varit både flera hockeymatcher och konserter under denna tid. Istället har endast ordinarie korta tåg rullat överfulla och försenade. Ännu ett exempel på ett åtagande som MTR tillsammans med TBT och SL inte klarar av att utföra.
      Om du inte förstår att sådana brister i MTRs agerande tillsammans med deras övriga personalpolitik leder till det missnöje som tar sig uttryck i tex gnetstopp, snarare än att förare inte kan ”göra avslut”, så är du mer än lovligt blind.
      ”Dessutom verkar inte kollektivet Tutf vara så enat som ni tror.” Nej, kanske har du rätt. Frågan blir då; Vad tänker du göra för att ena det?

      Med vänlig hälsning / Robert tutf

  15. Tutf skriver:

    Tunnelbanans gröna linje 18: Inställd avgång
    Farsta strand – Hässelby strand kl 7:36 är inställd 2010-10-28 på grund av personalbrist.
    Inskrivet: 2010-10-28 07:12

    Dessutom två ytterligare tåg indragna pga ”vagnbrist” och ”trafikhändelse”.
    Öh? Det har mig veterligen inte hänt något.

  16. spärrexpeditör skriver:

    Fanns inte en enda kundservicevärd tillgänglig igår, alla stod på perrongerna för att MTR inte ska få böter. Det resulterade bland annat till att tungt belastade Fridhemsplan hade försäljningsstopp i timmar för att ingen kunde komma med en kvittorulle.

  17. Matti skriver:

    Jag tog en titt på SLs webbsida igår och kollade in hur det går för er i tunnelbanan. 8 inställda avgångar under tre timmar på röda linjen. Inte illa, lycka till!

  18. Johanna skriver:

    igår var det iaf maaaasssoooooor med vagnfel på hela röda”DINO”…du verkar bitter,pensionsdax kanske?;)

  19. adam skriver:

    som resenär måste jag ju stödja era krav på bra arbetsförhållanden. go!
    men det är mycket som inte fungerar, beroende på trängsel, brist på info, förseningar. Infon från sl är ofta obefintlig. Kan man få mer ‘inside sl’-info någonstans?

  20. Åsa skriver:

    Jag har noterat att chefer suttit i spärr i veckan när jag kilat förbi civilt.

    Och jag har inte hört någon snacka skit om seko klubb20 heller. Alla vet nog att spärrisarna har fått dra ett jävligt tungt lass rätt länge.

  21. tutf2 skriver:

    Ehm.. lägg ner. Tåget räknas inte alls som inställt om det är mer än 3 minuter sent, tåget är FÖRSENAT om det ligger mer än 3 minuter sent – och det skrivs oftast inte in i störningsinformationen på sl.se. Dessutom: varken du, tutf, eller vi andra har insyn i avtalet mellan SL och MTR så jag vet inte riktigt vad du menar..

    ”Att en avgång är inställd betyder inte att ingen förare har kommit och kört tåget.

    Tåget räknas börjar räknas som inställd så fort den är mer än 3 minuter försenad. I detta fal pga vagnfel. Men tåget kör ändå till ändstationen, bara att SL inte betalar för den sträckan, .

    Läs på avtalet mellan MTR och SL…”

  22. tlc skriver:

    Ett tåg är inställt om man t.ex vänder upp tåget innan slutstationen p.g.a vagnfel, ordningsproblem, kraftigaförseningar.
    4 min försenat är inte en inställd avgång.
    Tas ett tåg ur trafik p.g.a vagnfel t.ex och blir borta några varv skriver man:

    Inställda avgångar för tunnelbanans röda linje 14 2010-10-27 på grund av vagnfel:
    Hornstull – Mörby centrum kl 16:20
    Mörby centrum – Fruängen kl 16:51
    Fruängen – Mörby centrum kl 17:30
    Mörby centrum – Liljeholmen kl 18:11, 19:21, 20:31
    Liljeholmen – Mörby centrum kl 18:48, 19:58

    I det här fallet är det bana 2 och en 240 tur

  23. Kjell af Forselles skriver:

    Normala spx jobbar inte gnet denna vecka. Någon oinformerad eller så kallad svartfot kanske.
    spx3000

  24. Resenär skriver:

    Jag tycker ni skall göra gnetstoppet permanent. Känner man att man behöver mer pengar i fickan så är det ju högre löner man skall ha.

  25. Tutf Blå skriver:

    Rapport från Blå linjen

    Veckan som gått har MTR lyckats täcka upp ganska bra på trean. Men de har verkligen lagt manken till för att fylla upp. Det är främst tre personalkategorier som gjort det möjligt.

    1) Inlåning
    Flera förare som jag inte sett på trean på flera år men även förare som jag aldrig(!) tidigare sett har kört tåg den gångna veckan. Det är ytterst tveksamt om de ens haft kompetensen kvar att köra där.

    2) Chefer
    Oj vad det har jobbat många chefer på trean den här veckan. Arbetsledare både från stationssidan och andra banor har fått rycka in. Cheferna har snurrat runt så mycket att folk har frågat sig om det är någon i arbetsledningen som bara haft sitt jobb att sköta den här veckan. Trafikledningschefen på bana tre har både suttit på trafikledningen och jobbat som YTL.

    3) Gnetarna
    Tyvärr finns det de som struntat i att vara solidariska och gnetat så mycket de orkat.

    På det hela en intressant vecka.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: