Sprucken avlösning trots reserver

Har du som förare märkt att du allt oftare blir tillsagd att köra vidare vid sprucken avlösning? Detta beror inte bara på den stora personalbristen som nu råder. MTR anser att det blir för dyrt att låta tåget stå och vänta in avlösare på grund av de förseningsavgifter företaget betalar till SL. Det betyder att även om det sitter fem reserver i mässen så får du som förare köra vidare om det blir sprucken avlösning. Man kan alltså utgå ifrån att det för MTRs del kostar mer att tåg blir försenade än att betala övertid till personalen. Bilden av varför MTR vann upphandlingen klarnar mer och mer. Avtalet är, ur SLs perspektiv, mer förmånligt än tidigare avtal med Connex/Veolia. På veoliatiden fanns det en treminutersmarginal och förarna fick därför avlösning i tid när det fanns reserver. Problemet med den nya ordningen är att det är en grupp som i slutändan får betala. Den gruppen är vi arbetare som sliter i tunnelbanan. Tänk på att när du har slut för dagen och bråttom iväg och TL säger åt dig att köra vidare då kan det, om än osannolikt just nu, mycket väl sitta reserver i mässen. Då är det viktigt att vi kräver vår rätt att få sluta i tid!

Kicki (tuft Väs)

3 Responses to Sprucken avlösning trots reserver

  1. Johanna skriver:

    Måste bara dela med mig av en väldigt sjuk sak som hände i måndags,jag jobbar som SPX och blev uppringd ifrån nummer 6862811,jag svarade och personen i andra änden frågade om jag ville arbeta extra på tisdagen?-jaa sa jag och frågade vart och när?..personen frågar vilken bana jag tillhör…(bana tänker jag först,vi spx säger ju oftast område)..jag svarade iaf:alvik..varav kvinnan frågar om mitt anställningsnummer och säger sedan att jag kan få köra ett evenemangståg imorgon(tisdag) 18:20…-jaha svarar jag okej,men jag kör ju inte tåg,jag är spx!!..kvinnan blir väldigt ställd och skrattar sedan bort det..hela händelsen var ju komisk,men indirekt så hade jag kunnat kliva in och köra detta evenemangståg tisdag 18:20..farligt och fundersam är allt jag har att säga.

  2. sistatåget skriver:

    @Johanna: Jag är tutf och jag är inte förvånad. superTX har ingen koll. Har själv blivit uppringd och tillfrågad om jag vill sitta i spärren, och även om jag vill gneta på olika banor fast jag bara har behörighet på tub2. Kul om man går i NB på 1an och måste trycka P…har gjort det en gång..PÅ UTBILDNINGEN för fleeeera år sen. Snart är det nån skojjare till kollega som nappar och gör bort hela MTR inför alla i tuben 😛

  3. Robert skriver:

    Bakom det dråpliga i dessa exempel ligger ju faktiskt ett allvarligt problem som visar att säkerhetskulturen inom MTR har klara brister. Ett faktum som går stick i stäv med MTRs VDs prat om att säkerheten är första prioritet. I dessa fall tycker jag att ni, Johanna och sistatåget skall hörsamma vår VDs uppmaning i hans senaste uttalande på MTRs intranät;” – För mig är det helt självklart att både MTRS och TBT rapporterar avvikelser enligt lagar och avtal, säger Peter Viinapuu. Min inställning är att det är bättre att rapportera en gång för mycket, än en gång för lite. Att rapportera avvikelser är också en fråga om kvalitet, avvikelser ger oss en signal om att något i vår verksamhet behöver förbättras.”
    Varför inte skriva en händelserapport på det ni varit med om och skicka till exempelvis transportstyrelsens järnvägsavdelning (eller vilken myndighet det nu är som övervakar tunnelbaneentreprenörerna)?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: